اسلامی کردن برنامهی آموزشی و تحصیلی برنامهی آموزش اسلامی، فلسفهی اسلامی، آموزش متوسطه و عالی
در این مقاله، چگونگی تدوین برنامهی آموزشی و رابطهی برنامههای تدوین شده با فرد و جامعه، با استفاده از فلسفهی آموزش اسلامی، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
نویسنده مشکل عمده و ضعف اصلی برنامههای آموزشی دانشآموزان و دانشجویان مسلمان غرب و کشورهای اسلامی را عدم مطابقت با نیازها، ماهیت فرهنگی و اجتماعی جوامع و، مهمتر از همه، نادیده گرفتن فلسفهی آموزش اسلامی در اهداف آموزشی عنوان کرده است. تأکید نویسنده بر اهمیت توجه به فلسفهی آموزش اسلامی و جنبههای اخلاقی آن در تدوین برنامههای تحصیلی، به سبب اهمیت نقشی است که فلسفهی آموزش اسلامی در چگونگی حرکت و پیشرفتِ تمدن اسلامی و نیز تعیین خطمشی محافظهکارانه یا تندروانه بودن آن داشته است. وی برای تحقق مطلوب اهداف آموزش اسلامی، نقش سه عنصر در فلسفهی آموزش اسلامی، یعنی شاگرد، دانش و وسایل آموزشی را توضیح داده است.
نویسنده نفوذ سیستم آموزش غربی و تقسیمات و جداسازی علوم را از مشکلات موجود در برنامهی آموزشی مؤسسات و مراکز آموزش اسلامی عنوان کرده است. وی این مسئله را باعث عدم کارایی مناسب نظام آموزشی در مؤسسات اسلامی، مدارس و دانشگاهها و درنتیجه، موجب غیراسلامی شدن و دنیازدگی آنها دانسته است.
به زعم نویسنده، نظام آموزشی موجود، به جای آنکه در مؤسسات اسلامی برای تربیت و آموزش انسانِ خوب و شایسته اقدام کند، بیشتر به رفع نیازهای شهروندان و توسعهی ملی اهتمام دارد. وی نظام آموزشی غرب را بسیار کارآمدتر میداند و برای ایجاد نظامی مناسب و مفید برای مؤسسات اسلامی، بهرهبرداری از منابع و دیدگاههای جهان اسلام را ضروری و لازم برشمرده است.
وی یکی از اقدامات مهم برای تحقق این هدف را استفاده و کاربرد مفاهیم و برداشتهای اسلامی در رشتههای مختلف برای حل مشکلات آموزشی و تقویت امت اسلامی توسط دانشجویان مسلمان عنوان کرده است.
اسلامی کردن برنامهریزی درسی2
مربیان در سراسر دنیا اذعان دارند که تعلیم و تربیت یک هدف دوگانهی فردی و اجتماعی را برآورده میسازد. تعلیم و تربیت مناسب موجب بروز، پرورش و شکوفایی توانمندیهای فردی ـ جسمی، فکری، اخلاقی، معنوی و احساسی ـ میشود. به این معنا، سقراط از معلم به منزلهی یک ماما یاد میکند؛ زیرا نقش معلم بیرون کشیدن (کشف) چیزهایی است که تقریبا در وجود کودک به طور فطری قرار دارد؛ البته اینکه چه چیزی کشف و استخراج میشود و کی مجال بروز مییابد، بستگی زیادی به مهارتها و توانمندی معلم دارد. تعلیم و تربیت، نقش مهم دیگری نیز دارد که عبارت است از انتقال و دگرگون کردن ارزشهای فرهنگی و میراث یک جامعهی خاص. گفته میشود تعلیم و تربیت در زمانی که صرفا ارزشها و عقاید فرهنگی غالب را از نسلی به نسل دیگر منتقل میسازد، نقش محافظهکارانهای را ایفا میکند. همچنین تعلیم و تربیت در مقام تلاش برای بازسازی جامعه، قابلیت ایفای یک نقش اصلاحی را دارد؛ به طور کلی، تعلیم و تربیت، در پیشرفت تمدن، هم نقش محافظهکارانه دارد و هم نقش اصلاحی.
تعلیم و تربیت فرایند دیرپایی است. حدیثی مشهور از حضرت محمد(ص) نقل شده است که ایشان، مؤمنان را تشویق میکردند که «زگهواره تا گور دانش بجوی».3 در سالهای اخیر، پزشکی جدید نشان داده است که یک بچه، حتی زمانی که هنوز به صورت جنین است، میتواند محرک خارجی را دریافت کند؛ بنابراین، توانایی یادگیری در همان چند ماه اول بارداری شروع میشود. تعلیم و تربیت سه نوع است: غیررسمی،4 رسمی5 و نیمهرسمی6. خانه مهمترین نهاد برای تعلیم و تربیتِ غیر رسمی است. در این مکان، یادگیری، بدون برنامه7 و به روش غیرمستقیم انجام میگیرد. خانه اولین «مدرسه» است و مادر اولین «معلم» این مدرسه است.
مدرسه مهمترین نهاد یادگیری در تعلیم و تربیت رسمی است. در مدرسه، تجربیات آموزشی، جهت رسیدن به نتایج خاص یادگیری به نحو سنجیدهای برنامهریزی و سازماندهی میشوند. در تعلیم و تربیت رسمی، برنامهی درسی و معلمان مدرسه، در تسهیل یادگیری بسیار حایز اهمیتاند. علاوه بر این یادگیری به طور نیمهرسمی نیز رخ میدهد؛ بدینمعنا که تعلیم و تربیت از طریق نهادها یا سازمانهایی غیر از مدرسهی رسمی فراهم میگردد که من باب مثال، میتوان به کلاسهای سوادآموزی بزرگسالان اشاره کرد.
تعلیم و تربیت، طیف وسیعی از موضوعات را در برمیگیرد؛ بنابراین، جای شگفتی نیست که همواره محققان مسلمان به امت اسلامی یادآور شده و هشدار دادهاند که وضعیت تعلیم و تربیت، ظاهرا ریشهی مشکلات امت اسلامی است. بعضی از محققان استنباط کردهاند که تعلیم و تربیت یک رشتهی اصلی است، شامل 5 رشتهی فرعی میباشد که عبارتاند از: برنامهریزی درسی، مشاوره، مدیریت، آموزش و ارزشیابی.(1) این مقاله تلاشی است برای بررسی برنامهریزی درسی، که یکی از رشتههای فرعی تعلیم و تربیت است. اهمیت برنامهریزی درسی به اندازهای است که ملکهی علوم تربیتی نام گرفته است. و بازتابی از فلسفهی تربیتیِ مؤسسهی آموزشیِ مورد نظر است و درحقیقت، سازوکاری است که از طریق آن، اهداف آن نهاد به دست میآید.
برنامهریزی درسی
چندین تعریف از اصطلاح برنامهریزی درسی وجود دارد. تردید در ماهیت برنامهریزی درسی نشاندهندهی مشاجرات بیوقفهای است که بر سر اهداف، و فرایندی که از رهگذر آن این اهداف تحقق مییابند، درگرفته است. از قدیم، مربیان بر این اعتقاد بودهاند که برنامهریزی درسی، شامل مجموعهای از موضوعات اصلی است که معلم برای یادگیری دانشآموزان بیان میکند. تیلر8 برنامهریزی درسی را، به طور گسترده، دربرگیرندهی کل یادگیری دانشآموزان تلقی میکند که مدرسه برای تحقق اهداف تربیتیاش، طراحی و تدوین کرده است.(2)
تیلر دربارهی چهار سؤال اساسی ذیل، که در تدوین یک برنامهی درسی باید پاسخ داده شوند، به بحث و استدلال میپردازد:
1. مدرسه باید پیگیرِ چه اهداف تربیتیای باشد؟
2. چه تجربیات تربیتیای را میتوان ارائه داد که رسیدن به این اهداف را امکانپذیر سازند؟
3. چگونه میتوان این تجربیات تربیتی را به طور مؤثر سروسامان داد؟
4. چگونه میتوان تعیین کرد که این اهداف تحقّقپذیرند یا خیر؟(3)
اسمیت9 استنلی10 و شورس11 به نحو محافظهکارانهای، برنامهریزی درسی را مجموعهی تجربیات بالقوهای تعریف میکنند که به منظور تحت انضباط درآوردن روشهای تفکر و عمل کودکان و جوانان در قالب کار گروهی در مدرسه بنیان نهاده میشود.(4) از سوی دیگر، استارک12 تعریف جامع و کارآمدی را برای برنامهریزی درسی ارائه میدهد که شامل موارد ذیل میشود:
1. مشخص کردن دانش، مهارتها و رویههایی که باید یادگرفته شوند؛
2. انتخاب موضوع درسی یا محتوایی که لازم است دربرگیرندهی تجربیات یادگیری باشند؛
3. یک طرح یا ساختار برای رسیدن به نتایج خاص برای یادگیرندگان مختلف؛
4. فرایندی که یادگیری را ممکن سازد؛
5. مطالبی که باید در فرایند یادگیری مورد استفاده قرار گیرند؛
6. راهبردهای ارزشیابی که تعیین میکنند که مهارتها، رفتار، نگرشها و دانش، در اثر فرایند یادگیری تغییر میکنند یا خیر؛
7. حلقهی بازخوردی که انطباق و سازگاری را در برنامه ممکن میسازد و آن را تسهیل میکند تا موجب افزایش امر یادگیری گردد.(5)
بنابراین، برنامهریزی درسی، کل فرایند آموزشی، یعنی اهداف تربیتی، محتواها، روشها و ارزشیابی را دربرمیگیرد. یک برنامهریزی درسی کمتر بدون تغییر باقی میماند و با گذشت زمان دستخوش تغییر میشود. معمولاً تغییرات، زمانی اتفاق میافتد که هریک از چهار مؤلفههای اصلی برنامهی درسی، یعنی اهداف، محتوا، روشو ارزشیابی دچار تغییر شوند. اغلب اوقات تغییرات در محتواها یا روشها رخ میدهد. بر طبق نظرهالیپبرتون13، یک برنامهی درسی به علل زیر منسوخ میشود:
1. نقش تعلیم و تربیت با توجه به نیازهای وسیع اجتماعی و تاریخی دستخوش تغییر میشود؛
2. روندهای جدید در چارچوب خودِ نظام آموزش عالی روی میدهند؛
3. رشتهی درسی موردنظر از حیث مفروضاتِ پذیرفته شده، دستخوش تغییر و دگرگونی الگویی14 میگردد؛(6) درنتیجه تغییر وضعیت اساسی در فلسفهی تعلیم و تربیت، لوازم عمدهای برای برنامهریزی درسی خواهد داشت.
تعیین و انتخاب اهداف تربیتی
من برای تعیین اهداف تعلیم و تربیت، خود فراگیران را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهم. سرشت فراگیر چیست؟ و اهداف و نیازهای او در زندگی کداماند؟ این اهداف را از خود جریان زندگی نیز میتوان بیرون کشید. بدیهی است که پرداختن به چیزهایی که بیست سال پیش حایز اهمیت بودهاند و امروزه دیگر اهمیت و اعتبار ندارند و در عین حال، غفلت از حوزههایی که امروزه با اهمیتاند، کاری عبث خواهد بود. لیکن، این رویکرد را میتوان از این دیدگاهها مورد نقد و بررسی قرار داد: الف) تمامی فعالیتهای انجام گرفتهی فعلی مطلوب نیستند؛ ب) زندگی همواره رو به تغییر است و فعالیتهای انجام شدهی کنونی نیز منسوخ خواهند شد؛ و ج) بعضی از فعالیتهای انجام گرفتهی کنونی، برای بچهها جالب و مناسب نیستند؛ مثلاً، زندگی کنونی را نمیتوان به عنوان تنها مبنای اهداف تربیتی مورد استفاده قرار داد.
منبع دیگر اهداف تربیتی، خود متخصصان دروس (برنامهریزی درسی) هستند.
اهداف تربیتیای که از این سه منبع سرچشمه میگیرند، بیش از حد لازم برای فراهم ساختن اهداف یک برنامهی تربیتی مناسباند.
آنچه که بیش از هر چیز مطلوب است، لزوم وجود تعدادی اهداف انگشتشمار و در عین حال سازگار است؛ زیرا رسیدن به هدف تربیتی نیاز به زمان دارد. حصول و تغییر الگوهای رفتاری انسان که دربرگیرندهی ارزشها، آرمانها، عادتها، رفتارها و اعمالاند نیازمند زمان است. در برخی موارد، اگر اهداف از منابع مختلفی استخراج شده باشند، ممکن است با یکدیگر ناسازگار باشند؛ از این رو، انتخاب دستهی کوچکی از اهدافِ مهم و سازگار، مستلزم فرایند غربال کردن است و اهمیت یک فلسفهی تربیتی و اجتماعی در همین جاست.
همانگونه که تیلِر میگوید:
یک فلسفهی اجتماعی و تربیتی میتواند، بالفعل، به عنوان یک صافی، جهت انتخاب و حذف اهداف تربیتی به کارآید... اساسا، اظهارنظر فلسفی بر آن است که ماهیت یک زندگی شرافتمندانه و یک جامعهی خوب را تعریف کند.(7)
بنابراین، اگر جامعهای به ارزشهای اخلاقی ارج مینهد، در این صورت، تأکید بر اهدافی که رشد ارزشهای اخلاقی را در نظر دارند، حایز اهمیت است. به همین ترتیب، جامعهای که آرمانهای آزادمنشانه را در سر میپروراند، طبیعتا، باید توجه خود را از حیث هدف تربیتی به این آرمانها معطوف سازد.
سازوکار جریانِ غربالیِ دیگر، از طریق کاربرد روانشناسی یادگیری حاصل میگردد؛(8) برای مثال، روانشناسی یادگیری، مربیان را از اهدافی که برای یک مقطع سنی خاص مناسبترند، آگاه میسازد؛ همچنین، روانشناسی یادگیری، به طراحان برنامهی درسی امکان میدهد که میان تغییرات رفتاریای که ممکن است از طریق فرایند یادگیری به دست آید و تغییرات رفتاریای که امکان ندارد از این طریق حاصل گردد، تمایز قایل شوند.