روان شناسی و مشاوره و مقالات روان شناسی، اختلالات رفتاری و روانی

روان شناسی و مشاوره و مقالات روان شناسی، اختلالات رفتاری و روانی

روان شناسی و مشاوره و مقالات روان شناسی، اختلالات رفتاری و روانی

روان شناسی و مشاوره و مقالات روان شناسی، اختلالات رفتاری و روانی

سیگار

سیگار

اولین‌ بار، اولین سیگار
چه چیزی در پک زدن به یک نخ تنباکوی دودزا پنهان است که باعث شده یک چهارم از جمعیتی که سیگار کشیدن به شکل عادت روزمره آنها درآمده، این کار را از سنین نوجوانی آغاز کنند؟
اگر این حقیقت که سیگار کشیدن، خطر جدی برای سلامت انسان است یا این حقیقت که بهای یک خوشی کوچک برابر است با بدبو شدن دهان و هوای بازدم شما؛ نمی‌تواند مانع از مصرف آن شود باید دید چه دلیل خاصی برای سیگار کشیدن وجود دارد و انگیزه انجام این کار چیست؟
حقیقت این است که هر فرد سیگاری پاسخ متفاوتی به این پرسش خواهد داد. هر فرد به دلایل گوناگونی سیگار روشن می‌کند که به برخی از این عوامل می‌پردازیم.

کنترل حالت‌های روحی
استفاده از تنباکو، اثر تحریک‌کننده‌ای دارد و روی بخش‌هایی از مغز اثر آرامش‌دهنده دارد. به همین دلیل است که برخی از مردم برای حفظ هوشیاری خود یا گاهی اوقات حفظ خونسردی، رهایی از فشارهای عصبی یا رفع خستگی در موقعیت‌های اجتماعی مختلف، از سیگار استفاده می‌کنند.
تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که آقایان بیشتر از بانوان برای کنترل احساسات خود از سیگار استفاده می‌کنند، به ویژه اگر احساس کنند عصبانی یا غمگین هستند.
بر اساس این فرضیه، پسرها برخلاف دخترها تمایلی به صحبت کردن درباره احساسات خود و در میان گذاشتن آن با دیگران ندارند چرا که عقیده دارند این کار برخلاف طبیعت مردانه آنهاست. در نتیجه، آنها از روش‌های جسمی برای بیان حالت‌های روحی خود استفاده می‌کنند. یکی از این روش‌ها می‌تواند شروع یک دعوا یا سیگار کشیدن باشد.

نتایج یک پژوهش برای سیگاری‌ها
در تحقیقی که به تازگی انجام شده است، 17 درصد سیگاری‌ها فکر می‌کردند که در امتحانات خود موفق نمی‌شوند، در حالی که تنها 10 درصد دانشجویان غیرسیگاری چنین تصوری داشتند. به این ترتیب آیا باز هم فکر می‌کنید که سیگار کشیدن به شما اعتماد به نفس می‌بخشد؟

کاهش وزن
بسیاری از مردم، به ویژه بانوان معتقدند که سیگار کشیدن باعث کاهش وزن آنها می‌شود یا حتی کمک می‌کند که آنها باریک و لاغراندام باقی بمانند. این عقیده تصوری موهوم و البته یکی از خطرناک‌ترین آنها است. ممکن است مصرف نیکوتین اشتهای شما را کم کند اما افرادی که به سیگار روی می‌آورند، به‌طور غیرارادی وزن کم می‌کنند. به یاد داشته باشید که هر قدر وزنتان افزایش یابد، تحت تاثیر این حقیقت قرار می‌گیرید که تمایل بیشتری برای خوردن دارید و برای کم کردن اشتهای خود ناگزیرید بیشتر سیگار بکشید.
بنابراین هنگامی که این حقیقت را پذیرفتید و به دنبال راهی برای ترک سیگار هستید، روشی غیر از رفتن به سراغ یخچال را انتخاب کنید و در نهایت اگر واقعا احساس گرسنگی کردید، از غذاهای سالم و کم‌چرب استفاده کنید.

شیوه زندگی
بعضی از مردم به عادت سیگار کشیدن روی می‌آورند زیرا بسیاری آن را نشانه‌ای از فرهنگ یا نافرمانی می‌دانند. در حقیقت، بررسی‌های اخیر نشان داده است که تقریبا 40 درصد از جوانان معتقدند که سیگاری‌ها کمتر خود را با عادت‌های اجتماعی تطبیق می‌دهند تا افراد غیرسیگاری.

تاثیر دوستان
تحقیقات نشان می‌دهد که دوستان مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده برای سیگاری شدن افراد به شمار می‌روند. اگر یکی از دو دوست نزدیک سیگار بکشد احتمال اینکه نفر دوم نیز از کار او پیروی کند، وجود دارد.
در همه جای دنیا، رفتارهای یک دوست، تاثیر قوی بر شیوه زندگی نوجوان و جوان دارد.
بنابراین افراد نمی‌توانند بگویند که این تاثیر را نادیده می‌گیرند و برای اینکه از طریق دوستان سیگاری نشوند باید اعتماد به نفس درونی خود را تقویت کنند تا کمتر دست به انجام کارهایی مانند امتحان کردن سیگار بزنند.

عوامل اعتیادآور
متخصصان علوم بهداشتی معتقدند که سیگار اعتیادآور است البته شما می‌توانید همین مطلب را از سیگاری‌ها نیز بشنوید. آنها به شما خواهند گفت که اعتیاد به سیگار چقدر آسان است. برخی از دلایل اعتیاد به سیگار شامل موارد زیر است:
از نظر روان‌شناسی هر چیزی که شما بر اساس عادت و برای تغییر روحیه از آن استفاده کنید، برایتان وابستگی به وجود می‌آورد. وقتی این وابستگی نسبت به سیگار باشد، معنی آن این است که سیگار روشن می‌کنید زیرا احساس می‌کنید که بدون سیگار نمی‌توانید خود را کنترل کنید. نیکوتین تنها ماده مخدری است که در هنگام استفاده از آن می‌توانید به دیگر فعالیت‌های خود نیز ادامه دهید. این ویژگی ادامه عادت سیگار کشیدن را ساده‌تر می‌کند.
نیکوتین تاثیر مستقیمی بر کارکردهای مغز شما دارد. این ماده به گونه‌ای روی مغز تاثیر می‌گذارد که فرد می‌پذیرد به طور طبیعی، برای انجام کارهای خود به این ماده نیاز دارد.
اعتیاد به سیگار یک شبه اتفاق نمی‌افتد. از نظر اغلب مردم، کشیدن چند سیگار اول واقعا ناراحت کننده است. علت نیز این است که نیکوتین در همان ابتدا نمی‌تواند خود را به همه مناطق مغز برساند. تنها استفاده از چند سیگار دیگر است که این کار را انجام می‌دهد. ادامه این عادت مشکلات بسیاری ایجاد می‌کند زیرا می‌فهمید که دیگر نمی‌توانید به راحتی آن را ترک کنید.

خاطرات یک نوجوان سیگاری
تاکنون فکر کرده‌اید که افراد سیگاری چگونه نخستین سیگار خود را کشیده‌اند؟ داریوش نوجوان 16 ساله‌ای است که خاطره سیگاری شدنش را برای ما تعریف کرد:نخستین سیگار را یکی از دوستان نزدیکم به من تعارف کرد و من نیز که برای دوستی‌مان خیلی ارزش قایل بودم، نتوانستم نه بگویم.
سیگار را روشن کردم و کشیدم اما حالم به هم خورد. طعم منزجرکننده‌ای داشت و من نتوانستم درک کنم که چرا بعضی‌ها میل زیادی به سیگار کشیدن پیدا می‌کنند. چند روز بعد، سیگار دیگری روشن کردم.
فکر می‌کنم فقط از روی کنجکاوی بود زیرا به نظر می‌رسید همه دوستانم از سیگار کشیدن لذت می‌برند. خودم را عادت دادم که آن سیگار را بدون سرفه کردن تا آخر بکشم، گرچه در انتها باز همان احساس دفعه اول را داشتم. پس از آن، یک هفته‌ای سیگار نکشیدم اما بعد از این مدت به یک مهمانی رفتم و در آنجا باز هم سر‌و‌کله سیگار پیدا شد.
این بار بدون هیچ ناراحتی سیگار کشیدم. احساس می‌کردم که می‌دانم چه کاری انجام می‌دهم و بزرگ شده‌ام. علاوه بر آن، سیگار کشیدن باعث شد دیگر احساس نکنم فردی جدای از دیگران هستم؛ آن هم وقتی که همه اطرافیانم داشتند سیگار می‌کشیدند. با این همه تازه آن هنگام بود که فهمیدم سیگاری شده‌ام و باید از این به بعد برای خودم سیگار بخرم. به همین دلیل اولین پاکت سیگارم را خریدم و هر وقت با دوستانم بیرون می‌رفتم تفریحی یکی می‌کشیدم. هنگامی که بیرون از خانه بودم، تعداد بیشتری سیگار می‌خریدم. به نظر نمی‌رسید تفریح گرانی باشد و خرجم نیز خیلی بالا نرفته بود.
بعضی‌وقت‌ها هم که مدرسه بودیم، یواشکی با دوستانم برای سیگار کشیدن به پارک نزدیک مدرسه می‌رفتیم و حسابی خوش می‌گذراندیم. احساس تعلق به یک گروه در من شکل می‌‌گرفت و من نیز از این احساس تعلق لذت می‌بردم و فکر می‌کردم هر وقت اراده کنم می‌توانم سیگار را کنار بگذارم اما حالا فکر می‌کنم ترک سیگار مشکل است و ای کاش از همان اول به تعارف دوستم که خیلی دوستش داشتم نه می‌گفتم.»

منبع:http://www.salamat.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد