روان شناسی و مشاوره و مقالات روان شناسی، اختلالات رفتاری و روانی

روان شناسی و مشاوره و مقالات روان شناسی، اختلالات رفتاری و روانی

روان شناسی و مشاوره و مقالات روان شناسی، اختلالات رفتاری و روانی

روان شناسی و مشاوره و مقالات روان شناسی، اختلالات رفتاری و روانی

عرفان های نوظهور دام شیاطین برای قلوب پاک جوانان ماست

عرفان های نوظهور دام شیاطین برای قلوب پاک جوانان ماست
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آثار ‌آیت‌ا... مصباح یزدی، رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم در دیدار با جمعی از طلاب مدرسه علمیه معصومیه با اشاره به ویژگی عصر حاضر، در خصوص سرعت گرفتن حرکت و تحولات زندگی گفت: در گذشته سال‌ها و‌ چه‌بسا قرن‌ها طول می‌کشید تا تحولاتی در جوامع واقع شود، اما امروزه تحولاتی عمیق‌تر در مدت زمان کوتاهی صورت می‌گیرد.
آیت‌ا... مصباح یزدی با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی گفت: شرایطی که برای پیروزی انقلاب اسلامی حاصل شد و به دنبال آن امکاناتی که برای پیشرفت اسلام در جهان فراهم شد، حتی برای خوشبین‌ترین افراد نیز قابل تصور نبود.
وی با اشاره به شرایط امروز کشورمان اظهار داشت: کشوری که روزی دست‌‌نشانده آمریکا بود و هیچ نقشی در معادلات بین‌المللی نداشت و حتی در کشورهای اسلامی بدنام بود و مردم آن را «اخ‌الیهود» می‌نامیدند، امروز بسیار قدرتمند و عزتمند شده و در معادلات جهانی بسیار تأثیرگذار ظاهر می‌شود.
آیت‌ا... مصباح یزدی در تبیین نعمت عظیم انقلاب اسلامی گفت: در کشوری که روزی روحانی مایه ننگ خانواده و طایفه به شمار می‌رفت و حتی متدین‌های ما نیز کار روحانیت را گدایی محترمانه می‌دانستند و شاه کشور را با حمایت‌های آمریکا و مستشاران آمریکایی اداره می‌کرد، کسی خواب این را هم نمی‌دید که یک روحانی در رأس حکومت کشور قرار گیرد و نه تنها قانونا این‌گونه باشد بلکه همه مردم از عمق دل به او عشق بورزند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نعمت ولایت‌فقیه گفت: در فتنه اخیر نیز رهبری با نقش اعجازگونه خود کشتی نظام را به ساحل امن رساند.
وی با اشاره به وجود یک تحول روحی و روانی در جامعه گفت: عوامل عادی هم‌چون گسترش رسانه‌ها و پیشرفت تکنولوژی، ایجاب می‌کند که توجه به مادیات و لذت‌های مادی و فسادهای اخلاقی و اجتماعی افزایش یابد و اگر چه این امور در جامعه ما نیز اثرات قابل توجهی داشته است، اما در کنار آن یک گرایش قوی و غیر قابل تفسیری در جهت معنویت و ارزش‌های الهی نیز ایجاد شده است که نشان از اراده الهی دارد.
آیت‌ا... مصباح یزدی دستیابی دانشمندان جوان ایرانی به پیشرفت‌های صنعتی را مرهون زحمات افراد بلند همت دانست و گفت: افرادی که اختراعاتی را رقم زدند، دارای همتی بلند بودند و منتظر نتیجه در کوتاه مدت نبودند، و به طریق اولی، در برابر نعمت عظیم حکومت اسلامی که خداوند به ما عطا کرده وظیفه ما همت بلند و اهمیت ندادن به منافع شخصی و زودگذر است و باید با فعالیت‌های بنیادین، اسلام را در جهان ترویج کنیم.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به انتظارات طلاب در هنگام ورود به حوزه‌های علمیه، و کاستی‌ها و موانع موجود گفت: نباید کمبود‌ها و نواقص ما را سرخورده و مأیوس کند؛ چرا که نگرش یک طلبه نسبت به وظیفه خود باید نگرشی جهادی باشد، نه نگاه شغلی. همان‌گونه که در دوران هشت سال دفاع مقدس رزمندگان با احساس وظیفه جان خود را در راه خدا فدا کردند.
وی با اشاره به این‌که طلاب باید در مقابل دشمنان دین به جهاد علمی بپردازند، گفت: ارزش کار طلابی که چنینی نگرشی داشته باشند، بارها از ارزش رزمندگان در دفاع مقدس بیش‌تر است، چرا که آن‌ها در مقابل دشمن آب و خاک ایستادند، اما این طلاب در برابر دشمن دین ایستاده و برای حفظ میراث انبیا و دستاوردهای سیدالشهدا علیه‌اسلام جهاد می‌کنند، و اگرنسبت به تبلیغ، تحصیل و پژوهش چنین نگرشی داشته باشیم همه مشکلات در این راه ساده خواهد شد.
آیت‌ا... مصباح یزدی با اشاره به این‌که جنگ بین حق و باطل از ابتدای خلقت وجود داشته و در آینده هم وجود خواهد داشت، ادامه داد: توسل و توجه به حضرت ولی عصر(عج) همواره مایه امیدواری طلاب بوده است و طلاب باید بدانند که اگر با صداقت برای خشنودی ایشان تلاش کنند، آن حضرت هرگز آن‌ها را رها نخواهد کرد.

عرفان‌های نوظهور دام شیاطین برای قلوب پاک جوانان ماست
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) همچنین در همایش آسیب‌شناسی فرقه‌های نوظهور، با اشاره به آیات قرآن کریم گفت: انسان به گونه‌ای آفریده شده که گرایشی به خدا دارد و معمولا از این گرایش به گرایش فطری خداشناسی یا حق‌طلبی تعبیر می‌شود و این اساس زندگی انسانی است که انسان با خروج از آن با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شود.
آیت‌ا... مصباح یزدی با اشاره به انبوه مشکلات فرهنگی و اجتماعی در مغرب زمین به موضوع نیاز انسان به آرامش پرداخت و خاطر نشان کرد: پس از این‌که بسیاری از مردم مغرب زمین از همه جا سرخورده شدند متوجه شدند که منشأ این مشکلات منحرف شدن آن‌ها از جهت اصلی خلقت است. بنابر این به این فکر افتادند که به سوی معنویات بروند. عده‌ای طبیعت‌گرا شدند و به دنبال کناره‌گیری از جمع رفتند، و عده‌ای نیز به روش‌های به اصطلاح عرفانی روی آوردند تا از راه مراقبت و ریاضت بتوانند آرامشی برای خود کسب کنند. البته این روش در مشرق زمین سابقه طولانی دارد و این ریاضت‌ها نزد بودیست‌ها و هندو‌ها رایج بوده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اظهار تأسف از این‌که اثراتی از موج این گرایش‌ها به کشورهای اسلامی و از جمله کشور ما هم رسیده اظهار داشت: برخی روش‌های عرفانی مانند شیطان‌پرستی، روش‌هایی است که واضح البطلان بوده و از آن‌جا که با تعالیم شرع و دین منافات دارد، جوانان مؤمن و متدین کم‌تر به آن‌ها گرفتار می‌شوند. اما مسأله جدی که حتی در دانشگاه‌ها و محافل علمی نیز مطرح می‌شود، نوع تفکری است که جوانان پاک و مؤمن ما را منحرف می‌کند، چرا که گاهی افکار و گرایش‌هایی ترویج می‌شود که جنبه قداستی دارد و با آهنگ مقدس و پرجاذبه‌ای مطرح می‌شود و جوان‌های بسیار پاک و مخلصی را در اثر ناآگاهی جذب می‌کند.
وی ادامه داد: این تفکر تنها راه رسیدن به کمالات معنوی را دین نمی‌داند، و راه‌هایی کوتاه‌تر و آسان‌تر به‌عنوان عرفان برای رسیدن به کمال معرفی می‌کند.
آیت‌ا... مصباح یزدی با تأکید بر این‌که مسؤولان باید متوجه رواج این نوع عرفان‌ها باشند، به تبیین واژه عرفان پرداخت و گفت: در نوعی از عرفان که با دین مرتبط است، انسان در اثر بندگی خداوند دارای قدرت‌هایی می‌شود که عنایت و عطیه الهی است، اما عرفانی که امروز در سطح جهان ظهور کرده ربطی به خداوند و شناخت او ندارد، یعنی محور فکری آن شناخت خدا نیست، بلکه حالت روحی برتری است که در آن انسان بر اثر ریاضت‌هایی که تحمل می‌کند به قدرت‌هایی دست می‌یابد.
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به قدرت‌هایی که این افراد کسب می‌کنند گفت: همان‌گونه که انسان با ورزش جسم خود را قدرتمندتر می‌کند، با ریاضت نیز به حالت روحی برتری می‌رسد که به دین و شناخت حقایق ربطی ندارد.
وی با بیان این که این عرفان نمی‌تواند جایگزین دین در زندگی بشر شود، اظهار داشت: دین برای انسان برنامه زندگی ارائه می‌کند که انسان با عمل به آن می‌تواند به هدف خلقت و کمال برسد، اما آن‌چه امروز به‌عنوان عرفان مطرح می‌شود با رسیدن به کمال تلازم ندارد.
آیت‌ا... مصباح یزدی با تأکید بر این‌که هرکاری برای خدا انجام شود ارزش داشته و نتیجه‌بخش خواهد بود، اظهار داشت: یکی از علت‌های استقبال از این روش‌های عرفانی علی‌رغم ریاضت‌هایی که در آن‌ها وجود دارد این است که دین برای رسیدن به کمال یک برنامه کلی و دائمی دارد و انسان در تمام لحظات زندگی، باید مراقب اعمال خود باشد و مرتکب حرامی نشود و دائما تحت فرامین و نواهی الهی قرار بگیرد، اما ریاضت در روش‌های عرفانی اگر چه دشوار اما دارای مدت محدودی است و این انگیزه‌ای می‌شود تا فرد حاضر به تحمل ریاضت‌ها در این مدت محدود شود و در عوض خود را در سایر لحظات آزاد و رها احساس کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: آن‌چه که علناً مخالف اسلام و دین است، برای افراد متدین واضح البطلان است، اما آن‌چه خطرناک است این است که این روش‌ها گاهی با عنوان دین مطرح می‌شود و در کنار آن مواردی خلاف احکام اسلام ضمیمه می‌شود که ممکن است برخی جوانان و متدینان نیز به خاطر عدم آگاهی کامل نسبت به دین جذب آن شده و منحرف شوند.
این استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: این عرفان‌های نوظهور دام بزرگ شیطان برای جوانان پاک و مومن است و گاهی کسانی که حتی حاضرند در راه دین جان خود را فدا کنند به این مسیر کشیده می‌شوند.
آیت ا... مصباح در پایان خاطر نشان کرد: از این رو وظیفه ماست که مبانی دین را به صورت مستحکم بیان کرده و منابع مفید مطالعاتی همچون آثار استاد شهید مطهری را به جوانان معرفی کنیم.

فهم قرآن کریم عروة الوثقایی است که با آن گمراه نمی‌شویم
رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) همچنین در همایش تبیین ضرورت دروس معارف قرآن با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به استان قم گفت: با حضور ایشان در قم، مردم و طلاب این استان مورد عنایت حضرت بقیة ا... قرار گرفتند.
آیت‌ا... مصباح یزدی در بیان انگیزه نوشتن کتب دروس معارف قرآن که در حال حاضر در مؤسسه امام خمینی(ره) تدریس می‌شود، گفت: در دهه سی شمسی نخبگانی همچون شهید بهشتی، ربانی شیرازی و قدوسی به برنامه‌ریزی در مدرسه حقانی پرداخته بودند تا تدریجا کمبودهای حوزه نسبت به نیازهای جامعه برطرف شود. و بنده در آن‌جا برای تدریس تفسیر دعوت شدم. پس از گذشت چند سال متوجه شدم که اگر بخواهیم به روش سنتی رایج تفسیر را ادامه دهیم تفسیر کل قرآن بیش از بیست سال طول خواهد کشید که آن هم گزیده‌ای از تفاسیر و نظریه مفسران خواهد بود که هرچند مفید است، اما نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای جامعه و شبهات روز باشد.
این استاد تفسیر قرآن کریم ادامه داد: همین مسأله سبب شد تا به فکر بیفتم تا مطالب قرآن را دسته‌بندی کنم تا به صورت موضوعی عنوان شود و در هر موضوع چند آیه قرآن کریم مورد بحث قرار گیرد. البته ملاک‌های تقسیم‌بندی متفاوت بود و بالاخره در همین 9 بخشی که تنظیم و چاپ شده، دسته‌بندی شد.
آیت‌ا... مصباح یزدی با تأکید براین‌که فهم صحیح قرآن عروة الوثقایی است که با آن گمراه نمی‌شویم، اظهار داشت: اما این روش دسته‌‌‌‌‌بندی مشتمل بر حصر عقلی نیست و هیچ کس ادعا ندارد که بی‌نقص است.
وی با اشاره به برخی سؤالاتی که در خصوص این دروس و کتب آن مطرح شده افزود: در این کتب کم‌تر از روایات استفاده شده چرا که اگر از روایات استفاده می‌شد، جای بحث‌هایی در خصوص دلالت و سند آن‌ها وجود داشت، در حالی‌که درخصوص قرآن از حیث سند نمی‌توان اشکال کرد و اگر دلالت‌ها نیز اطمینان‌بخش باشد و با روش عقلایی با توجه به قرائن لفظیه و مقامیه بیان شود، برای همگان قابل قبول خواهد بود، و از طرفی اگر قرار بود روایات هم کار شودحجم مطالب بسیار زیاد می‌شد و به‌عنوان برنامه درسی قابل اجرا نبود.
آیت ا... مصباح یزدی ادامه داد: همچنین تجربه‌ای از مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر گران‌سنگ المیزان وجود داشت و آن جدا کردن بحث‌های روایی از مباحث عقلی و قرآنی صرف بود که به همین دلیل آن تفسیر حتی مورد توجه اهل سنت نیز قرار گرفته بود.
وی با اشاره به این‌که علی‌رغم زحمت‌های برخی دوستان، هنوز این کتاب به صورت کتاب درسی در نیامده است اظهار داشت: از سویی شکی نیست که این کتب بی‌نقص نیست و ازسوی دیگر پرداختن به مسائل قرآنی در اولویت قرار دارد و چه بسا کسی بتواند با دقت مباحثی را مطرح کند که مفیدتر و بهتر باشد.
وی در پایان بر اهمیت قرآن کریم تأکید کرد و گفت: بهترین و مفیدترین چیزی که برای طلبه در این عصر سراغ دارم خواندن معارف قرآن است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد